Välkommen på boksläpp

Torsdag 7 november kl 18.00 i Almedalsbiblioteket i Visby

presenterar Historiska föreningen på Gotland årets utgåva av GUSEM.

Artikelförfattarna Eva Sjöstrand, Olov Gibson och Idun Alfredsson Vinterros kommer att berätta om sina artiklar. Eva Sjöstrand skriver om den gotländske arkeologen Gabriel Gustafsson som ledde utgrävningarna av Norges finaste fornfynd Osebergsskeppet, Olov Gibson om det uråldriga instrumentet lyran vars form återfinns på äldre gotländska bildstenar och Idun Alfredson Vinterros om kvinnliga företagare i Visby under 200 år.

Bokens fjärde artikelförfattare konsthistorikern Gunnar Redelius avled kort efter att han levererat sin artikel som bland annat innehåller nytolkningar av utsmyckningen i några gotländska kyrkor. Gusems redaktör Gunilla Jonsson kommer att presentera Gunnar Redelius och hans artikel.

Medlemmar som betalat medlemsavgiften kan hämta sitt exemplar av Gusem vid boksläppet. De som ännu inte betalat har möjlighet att göra det vid boksläppet och få sin bok. Medlemmar som skall ha en bok men inte har möjlighet att komma till boksläppet får kontakta föreningens ordförande Gunnar Öberg, gunnaroberg@telia.com eller telefon 0707914349.